Tweede nieuwsbrief


NIEUWSBRIEF
No. 2,  Maart 2021


INHOUD

  1. Van de voorzitter
  2. Terugblik op de 2e themabijeenkomst
  3. Netwerk Ouderinitiatieven stelt manifest op
  4. Overgang van WMO naar WLZ voor een Ouderinitiatief
  5. 3e Thema-avond 30 maart 2021: “Een goed bestuur krijgen en houden”
  6. Bestuur LVOI aan tafel met Ministerie van VWS
  7. Bestuur zoekt penningmeester
  8. Oproep fotomateriaal

1. Van de voorzitter

Met veel plezier hebben we gewerkt aan de totstandkoming van deze 2e nieuwsbrief.
Sinds de oprichting van de LVOI op 28 november 2020 is er hard gewerkt aan de twee doelstellingen van onze vereniging, namelijk om op te komen voor de belangen van ouderinitiatieven en om een kenniscentrum te worden voor uitwisseling van kennis en ervaring. Inmiddels hebben wij nu 66 ouderinitiatieven als lid mogen inschrijven Daarmee blijkt de behoefte groot. Onze website www.ouderinitiatieven.nl wordt steeds completer en met het forum ook interactiever. De website is nu ook bereikbaar via www.lvoi.nl

Laten we ons vooral realiseren dat er veel goed gaat in ouderinitiatieven en dat er honderden bewoners elke dag weer een fijn “thuis” ervaren en dat vaak met trots uitdragen. Een blije bewoner (m/v) die goed in zijn of haar vel zit, mag doorgaans als maatstaf gelden voor een goed functionerend ouderinitiatief.

Helaas zijn er ook wel eens strubbelingen of conflicten. In sommige gevallen leidt dit tot een klacht. De LVOI stelt zich ten doel om ook hierin de helpende hand te bieden. Daarom zijn wij druk bezig met de oprichting van de Stichting Dienstverlening OuderInitiatieven. Onder deze stichting zal een commissie met deskundige, onafhankelijke klachtenbehandelaars straks onpartijdig bij klachten bijvoorbeeld tussen ouders, bewoners of zorgverleners kunnen bemiddelen. Wij informeren u zodra er nieuws is te melden. Wilt u reageren naar aanleiding van deze nieuwsbrief: stuur dan uw bericht naar redactie@ouderinitiatieven.nl. Wij wensen u veel leesplezier.
Ruud Nonhebel, voorzitter.

2. Terugblik op de 2e themabijeenkomst

Thema: Ouders worden ouder, wat dan?
Je bent vol enthousiasme een ouderinitiatief gestart en je weet dat er vroeger of later een moment komt dat je de zorg voor je kind & het ouderinitiatief moet overdragen, ​zonder je authenticiteit te verliezen. Hoe bereid je dit voor? Waar sta je in dit proces? Hierover gingen we deze avond in gesprek. Lees verder.

3. Netwerk Ouder/wooninitiatieven stelt een manifest op

Negen organisaties die zich inzetten voor ouderinitiatieven hebben zich verenigd in het Netwerk Ouder/Wooninitiatieven. Dit netwerk is bezig met het opstellen van een Manifest. Lees verder.

4. Overgang van WMO naar WLZ voor een Ouderinitiatief: mogelijke complicaties

Wie als ouderinitiatief met een bewoner van de Wmo naar de Wlz overgaat, kan tegen complicaties aanlopen, als de declaraties vanaf dat moment via het zogenaamde PGB-Portaal 2.0. lopen. Omdat het ouderinitiatief, indien zorgverlener, in dit 2.0 Portaal wordt beschouwd als een ’zorginstelling’, dient het ouderinitiatief aan allerlei regelgeving/bureaucratische rompslomp te voldoen. Lees verder.

5.  3e Thema-avond 30 maart 2021: “Een goed bestuur krijgen en houden”

Een ouderinitiatief onderscheidt zich van alle andere vormen van zorg onder andere doordat je gezamenlijk, in onderling overleg, beslissingen neemt. Samen draag je de verantwoordelijkheid, dat er een prettige woonomgeving met de benodigde zorg is voor jullie kinderen of naasten. Ongeacht de juridische vorm die jullie initiatief heeft zijn er enkele ouders of familieleden die beslissingen nemen over het initiatief en die het initiatief besturen. Bij sommige initiatieven wordt dit bestuur aangevuld met externen, vanwege hun expertise of onafhankelijkheid.

Deze thema-avond willen we in gesprek over “goed besturen, en wie doet dit?” Welke vaardigheden vraagt dit? Hoe doe je dit met elkaar? Hoe stem je af met andere betrokkenen?  De avond wordt ingeleid door Hans Kroon, die als adviseur in de zorg ook enkele besturen van Ouderinitiatieven ondersteunt en zo al een brede ervaring heeft opgedaan met dit thema. Lees verder.

6. Bestuur LVOI aan tafel met Ministerie van VWS

Een delegatie van het LVOI heeft op 1 maart een overleg gehad VWS m.b.t. de onzekerheid over voorrang bij vaccinatie voor bewoners van ouderinitiatieven met een GGZ-indicatie. Lees verder.

7. Bestuur zoekt penningmeester

Uw vereniging is op zoek naar een nieuwe penningmeester. Op dit moment worden de honneurs waargenomen door bestuurslid Paul Offerman, die ook penningmeester was in het oprichtingsbestuur. De kwaliteiten en ambitie van Paul liggen meer op het terrein van algemeen besturen en het professionaliseren en onderhouden van de website en andere communicatiemiddelen. Het bestuur zou graag tijdens de algemene ledenvergadering op 12 juni  2021 een nieuwe penningmeester willen voordragen aan de leden. Belangrijkste taken zijn het voeren van een eenvoudige financiële administratie, het verwerken van in- en uitkomende facturen, het opstellen van de begrotingen en de jaarrekening met presentatie hiervan aan bestuur en ledenvergadering, en het participeren in het bestuur. Heb je belangstelling of vragen en kun je rekenen op voordracht van je eigen ouderinitiatief stuur dan even een mailtje aan paul@ouderinitiatieven.nl.

8. Oproep fotomateriaal

Voor onze website en andere communicatie-uitingen is het leuk om gebruik te kunnen maken van fotomateriaal uit de ouderinitiatieven zelf. Dat spreekt de lezer meer aan dan algemeen materiaal. Een voorbeeld zie je op onze homepage. Als jullie kwalitatief goed fotomateriaal (hoge resolutie) vrij van rechten ter beschikking willen stellen, dan zouden we dat bijzonder waarderen,  en ontvangen we dat graag via de mail  redactie@ouderinitiatieven.nl  vergezeld van een ingevuld toestemmingsformulier. Zie link.